Dějepis 8
úkoly do 31/03/2020
8.C - Velká francouzská revoluce - Mgr. Bolek
Naučte se z učebnice kapitolu o Velké francouzské revoluci (str. 55-63) a použijte i toto video a mé výukové materiály. Do sešitu si udělejte výpisky, které by měly obsahovat odpovědi na následující otázky:
proč k revoluci došlo (její příčiny),
jaká byla očekávání lidí, co revoluce přinese,
jestli (a v jaké míře) tato očekávání byla uskutečněna,
v co revoluce vyústila.
Měli byste rozumět následujícím pojmům:
generální stavy — třetí stav — absolutismus — ústava — deklarace práv člověka a občana — jakobíni — diktatura — gilotina — Výbor pro veřejné blaho — M. Robespierre
8.C - Napoleonské války - Mgr. Bolek
Naučte se z učebnice kapitolu o Napoleonovi Bonaparte (str. 64-66) a použijte i mé výukové materiály. Měli byste být schopni dokázat zodpovědět následující otázky. Odpovědi si vypište do sešitu ve formě zápisků:
Jaký byl Napoleonův původ?
Jak se Napoleon vypracoval?
Které země válčily proti Napoleonovi?
Které z nich Napoleon porazil či si je nějakým způsobem zavázal?
Které porazit nedokázal a proč?
Jaký byl Napoleonův pád?
Do 15. dubna vyplňte a odešlete následující dotazník (na známky):
8.A, 8.B - KULTURA DRUHÉ POLOVINY 19. A POČÁTKU 20. STOLETÍ
Zde jsou úkoly do 31. března 2020.
Formální požadavky:
Vyplníš a odešleš pět on-line dotazníků, které jsou spojeny s konkrétními lekcemi.
Později předložíš ke kontrole všechny písemné práce které během lekcí vznikly.
Bereš na vědomí, že každý z uvedených požadavků může být učitelem vyžadován, hodnocen a známkován.
Bereš na vědomí, že pravidla pro hodnocení budou součástí diskuze učitele s žáky, mohou se tedy změnit a žáci, nebo rodiče je budou moci ovlivnit.
1. lekce - Architektura, Mgr. Huťka
Cíl lekce:
Písemně zpracovat obsah audiovizuálního zdroje informací. Tedy videa o Národním divadle.
Vytvořit test, který bude obsahově odpovídat tématům architektura, novorenesance, Národní divadlo.
Graficky vyhodnotit průběh mé práce nad plněním zadaného úkolu.
Architektura
a) Nejvýznamnější novorenesanční stavbou v Praze je Národní divadlo. Sleduj následující video a splň úkol č.1.
1. úkol: Do sešitu, nebo na papír vytvoříš krátký test ve kterém se objeví otázky obsahově související s uvedeným videem. Otázky budou minimálně čtyři. Každá otázka bude mít tři možnosti odpovědí, kdy pouze jediná bude správná. Tu podtrhneš.
2. úkol: Vyplň sebehodnotící dotazník a odešli ho!
2. lekce - Výtvarné umění, Mgr. Huťka
Cíl lekce:
Rozpoznat charakteristické znaky expresionismu.
Vytvořit popis výtvarného díla.
Ověřit úspěšnost dnešního snažení prostřednictvím zpětné vazby spolužáka.
Výtvarné umění
a) Přečti si text na straně 124 a 125.
Charakteristické znaky expresionismu jsou:
výrazné barvy, pokroucené tvary
cílem je vyjádřit vlastní prožitky a pocity bez ohledu na jakákoliv pravidla
ohraničování černou linkou
zneklidňující gesta postav
klade důraz na vyjádření emocí – strach, samota
1. úkol: Pozorně si prostuduj dokument uvedený pod následujícím odkazem:
2. úkol: Tvým druhým úkolem je vybrat z uvedeného zdroje jeden konkrétní obraz, který podle tvého názoru obsahuje nejvíce charakteristických znaků expresionismu a vytvořit jeho popis do sešitu, nebo na papír.
V popisu nesmíš použít jméno autora ani žádné slovo z jeho názvu!!!
Jde o to, že musíš vytvořit popis podle kterého by nezasvěcený čtenář tvé práce poznal o který obraz z odkazu jde.
3. úkol: Po čtvrtku 19. 3. 2020 zatelefonuj, napiš na chat, Messenger, Instagram... kdekoliv, některým svým spolužákům. Přečti jim svůj popis obrazu (2. úkol) a písemně zaznamenej do dotazníku, kdo se trefil a podle tvého popisu obraz poznal a kdo ne!
3. lekce - Secese, Mgr. Huťka
Cíl lekce:
Rozpoznat charakteristické znaky Secese.
Popisuje výtvarné dílo.
Ověřit úspěšnost dnešního snažení prostřednictvím on-line dotazníku.
1. úkol: Přečti si následující text!
Umění secese a Alfons Mucha
Mucha byl rodák z Moravských Ivančic a je typickým představitelem Secese. Za některé své typické prvky byl tehdejší kritikou vysmíván. Například jeho osobitému ztvárnění vlasů se posměšně říkalo "špagety". Další typickým prvkem jeho tvorby je dlouhý plakát - dlouhý, protože se lepili na plakátovací sloupy.
Krom věcí typických pro Muchu jsem ale vybral i věci typické pro Secesi v umění. Silná obrysová linka a přírodní motivy rostlin, hmyzu a nejrůznějších ornamentů.
Vlasy jako špagety
Silná obrysová linka
Dlouhý plakát
Přírodní motiv - orchidej
ovoce 1897
ilustrace k Bibli 1899
reklama na pivo 1897
reklama na sušenky 1896
Umění Secese a Gustav Klimt
Pro charakteristiku dalšího secesního prvku, tedy "ornamentu" využiji práci soudobého Muchova kolegy, Gustava Klimta. Klimt se narodil v Baumgartneru nedaleko Vídně. Přesto je dnes vnímáme jako občany stejného státu. Jak je to možné?
Ornamenty:
čtvrcový
vševědoucí oko
keltská ozdoba paže
spirála
Zlatá Adéla 1907
Danae
Dítě
Portrét ženy
2. úkol: Charakterizuj uvedené dva obrazy co možná největším počtem slov, které jsem použil v popiscích všech uvedených obrázků. Buď kreativní, zaměř se i na drobné detaily. Použij, co nejvíce slov. On-line dotazník vyplň a odešli!
4. lekce - Secesní architektura, Mgr. Huťka
Cíl lekce:
Rozpozná charakteristické znaky Secese.
Orientuje se v textu.
Pozná Secesní architekturu na fotografii.
Secesní Architektura
1. úkol: využijeme tyto komerční stránky portálu o ubytování v Praze. Portál nabízí i stránku na které prezentuje pražské secesní skvosty. Prostuduj si stránky PRAGUESTAY a písemně do sešitu, nebo na papír odpověz na uvedené otázky.
K čemu sloužil tzv. Obecní dům?
Jaký hollywoodský film byl natáčen v Hotelu Evropa?
K čemu slouží Průmyslový palác?
Co má Topičův dům společného s Obecním domem?
Která z budov byla postavena jako ateliér českého sochaře?
2. úkol: Odešli dotazníkem písmena označující fotografie na kterých vidíš secesní architekturu a prvky!
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
5. lekce - filmové ukázky, Mgr. Huťka
Cíl lekce:
Poznat cíl lekce. :-)
1. úkol: Uvedené filmové ukázky ilustrují život obyčejných lidí v druhé polovině 19. a 20. století. Během sledování se zaměřte a historické oděvy, nábytek, architekturu, dobové dekorace i způsob života lidí. Pusť si všechny tři filmové ukázky. Zamysli se nad tím, která byla nejkomičtější a pak stručně popiš do dotazníku její děj.
Zabil jsem Einsteina pánové
ukázka z české komedie CZ
Jára Cimrman ležící spící
ukázka z české komedie CZ
Postřižiny
ukázka z české komedie CZ
Práce na duben:
6. lekce - Literatura přelomu 19. a 20. stol, Mgr. Huťka
Cíl lekce:
Vyjmenuje aspoň čtyři autory přelomu 19. a 20. století.
Vyjmenuje tři základní žánry tvorby autorů přelomu 19. a 20. století.
Rozdělí vybraná díla světových autorů podle žánru.
1. úkol: Pozorně si prostuduj uvedený text z učebnice na str. 126 - 127.
V textu z učebnice jste četli o několika autorech daného období. Obecně můžeme jejich tvorbu rozdělit do tří žánrů podle toho, o čem autoři psali:
Realismus - sociální kritika tehdejších poměrů a společnosti
Sci-fi - tedy vědeckofantastická literatura (autoři žili na přelomu 19. a 20. stol. Co bylo tehdy sci-fi, není dnes).
Historické romány - inspirace významnými událostmi z dějin národa
2. úkol: Vybral jsem devět ukázek z filmů natočených podle předloh uvedených autorů. K ukázkám přiřaď vždy autora předlohy a žánr, do kterého dílo patří!
Proti všem
Vánoční koleda
Cikáni jdou do nebe
Pes baskervillský
Ohněm a mečem
Oliver Twist
Vynález zkázy
Nadějné vyhlídky
Vinnetou - Rudý gentleman
7. lekce - Rusko 2. pol. 19. a počátek 20. století, Mgr. Huťka
Cíl lekce:
Hledá spojitosti mezi příbuznými pojmy.
Asociuje na dané téma.
1. úkol: Přečti si text v učebnici na str. 113 - 115. Pak z uvedených pojmů vytvoř dvojice a zapiš si je do sešitu, nebo na papír.
Krymská válka - císař - Vladivostok - Turecko - černomořské úžiny - Japonsko - duma - Franc Josef - samoděržaví - car - Mandžusko - parlament - Alexandr II. - Transsibiřská magistrála
2. úkol: přečti si text, který se ukrývá za uvedeným odkazem a vypracuj a odešli dotazníkem "Pětilístek" na téma Transsibiřská magistrála: